Pepparkaksgröt med lingon, äpple och sötmandel

Då var en ny vecka kommen och jag hoppas ni haft en bra helg och att ni känner er utvilade och redo för nya tag! Här är det grått och trist och jag kände mig lite hängig när jag gick upp och satte mig på motionscykeln men en god frukost gjorde susen :) Denna morgon provade jag att göra pepparkaksgröt på polentagryn. Gröten toppades med lingonsylt, rivet äpple, hackad sötmandel och åts med en skvätt minimjölk. Toppingen var supergod och passade bra ihop med gröten men råkade ha i lite för mycket pepparkakskrydda så tänk på det när ni kryddar :)

1 port
262 kcal

3 dl vatten
3 msk polentagryn
1 krm salt
pepparkakskrydda

40 g minimjölk
30 g lingonsylt
38 g rivet äpple
10 g hackad sötmandel

Koka upp vattnet och vispa ner grynen.  Låt koka några minuter. Rör om då och då. Blanda ner salt och pepparkakskrydda. Häll upp mjölken i en djup tallrik och lägg ner gröten. Toppa med sylt, äpple och strö över mandelhacket.



Till gröten åts en skiva rågkaka med sallad, rökt skinka och tomat,
en skiva Crisp'n Light med kokt ägg och kaviar samt en kopp grönt
te med smak av pepparmynta. Gottgott! :)


Kommentarer
Postat av: louise

älskar din blogg,

men förlåt men jag måste bara undra:

varför använder du minimjölk istället för tex. sojamjölk?

det är mindre kalorier i sojamjölk än i minimjölk och sojamjölk light smakar flytande vaniljkräm.

typ det godaste som finns.

kram.

2010-05-11 @ 02:58:14
Postat av: Sara

SV: louise! Superkul att du gillar bloggen! Finns väl ingen egentlig orsak till att jag inte använder sojamjölk, har inte tänk på det bara. Det där med kalorierna visste jag inte, kanske man ska prova. Skiljer sig priset mkt? Ha det fint!

2010-05-11 @ 10:02:16
URL: http://milktonium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0