Lökomelett med smarrig topping

Har man några ägg hemma kan man lätt slänga ihop en riktigt god och mättande måltid. Gör man en omelett kan man fylla den med i stort sett vad som helst, endast fantasin sätter gränser! Jättebra om man behöver göra en kyl- eller frysrensning exempelvis eller om man är lite lat och snabbt vill ha något att äta. Vissa dagar orkar man inte alls tänka på mat och även då passar omelett utmärkt, bara att slänga ihop det man är sugen på och lägga på/i omeletten. Jag plockade lite smått och gott som jag kunde hitta här hemma och fick ett riktigt smarrigt resultat. Min omelett innehöll tillsammans med topping 268 kcal. Endast omelett (utan lök) innehåller 169 kcal.

1 port

2 ägg
1 msk vatten
salt
25 g gul lök
1 tsk milda culinesse, lätt

70 g hackad spenat
80 g champinjoner
45 g tomat
48 g räkor
20 g kapris

Vispa samman ägg, vatten och salt. Jag valde att ha gul lök i min omelett så den skivas och blandas ner om man vill ha det i. Stek i smör tills omeletten fått fin färg på båda sidor. Värm upp spenaten och rör i champinjoner och tomater. Låt fräsa en stund och blanda sen i räkor och fräs dem hastigt tillsammans med övriga ingredienser. Smaksätt med valfri krydda. Jag använde mig av Franska örter. Lägg fyllningen på omeletten och toppa sedan med kapris. NJUT! :)








Kommentarer
Postat av: josefin

Tack för många bra mattips! Fortsätt så! Toppen när du skriver kalorier, försöker gå ner i vikt och räknar sånt ganska noga. Prenumeration här!



Hur smakar kapris förresten?:) Hur nyttigt är det?

/Josefin

2010-03-08 @ 21:59:30
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0