Fransk fisksoppa

Efter att ha sett filmen "Julie & Julia" i lördags blev jag väldigt intresserad av det franska köket. Sökte på franskt på arla.se och hittade ett recept på en fisksoppa som jag precis ätit till middag. Den var väldigt god, lättlagad och gick fort att koka ihop. Kommer garanterat att göra den igen och kan verkligen rekommendera den. Måtten jag använt mig av är egentligen beräknade för 2 portioner men jag tycker det blev väldigt mycket soppa och att den snarare räcker till 3.

3 port
175 kcal/port

200 g laxfilé
34 g räkor (ca 125 g med skal)
50 g purjolök
60 g morot
0.5 msk fullkornsvetemjöl
4 dl vatten
0.5 grönsaksbuljongtärning
1 dl minifraiche
salt & peppar
franska örter

Skär fisken i bitar och skala räkorna. Skölj och strimla purjolöken. Skala och strimla moroten. Värm grönsakerna i en kastrull. Strö över mjölet och tillsätt vatten och buljongtärning. Låt koka upp. Rör ner minifraiche, lägg i fisken. Låt koka på svag värme 3–5 min. Rör ner räkorna. Smaka av med salt, peppar och franska örter.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0