Franska örtfärsbiffar med ugnstekta grönsaker

Har tidigare lovat att lägga upp recept men har varit otroligt dålig på det! Ska bättra mig och bjuder här på receptet på en rätt jag gjorde i helgen, supergott!

4 port
(355 kcal, 25g protein, 29g kolhydrat, 15g fett)

400 g nötfärs, 10 % fett
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk franska örter
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl Kelda lagalätt
2 tsk smör

Sås:
1 1/2 dl Kelda lagalätt
2 tsk konc kalvfond
1 tsk soja
1/2 tsk franska örter

Ugnstekta grönsaker:
400 g potatis
600 g grönsaker t ex morötter, rödlök
2 tsk smält smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Börja med grönsakerna: Sätt ugnen på 225 °. Skala potatis, morötter och lök. Skär allt i bitar eller klyftor. Lägg smöret i en liten långpanna och låt det smälta i ugnen. Ta ut långpannan. Lägg i grönsakerna, krydda och vänd runt. Stek i mitten av ugnen ca 30 min. Blanda färs, salt, peppar, örter, vitlök och gräddmjölk. Forma färsen till 8 biffar. Stek dem i smör i en teflonpanna ca 3 min på varje sida. Ta upp dem. Häll gräddmjölk, fond, soja och örter i pannan. Låt det koka upp. Häll såsen över biffarna. Servera med grönsakerna.




Receptet är hämtat från Arla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0