Sushi

Lovade att lägga upp receptet jag använde mig av när jag gjorde min Sushi idag. Jag hittade det på recept.nu och det funkade bra, blev väldigt gott. Receptet är beräknat för fyra portioner och jag gjorde en vilket räckte till ett Noriblad (10 sushirullar) och två riskuddar. För min del räckte halva denna portion alldeles lagom så jag har Sushi till lunch imorgon ;) 

4 port


6 dl japanskt ris
6 dl vatten
2 2 dl risvinäger
2 2 dl socker
0.8 0.8 dl salt
1 1 bit bit citron och apelsin vardera

Noriblad
valfri fyllning

Wasabi
Inlagd ingefära
Soya

Skölj riset med kallt vatten. Blanda ris och vatten i en kastrull. Koka på medelstark värme cirka 7 min. Sänk värmen och låt småkoka i ytterligare 15 min. Häll vinäger, socker och salt samt citron och apelsin i en kastrull. Värm på svag värme tills sockret har smält. Blanda ihop riset och den kokta vinägerblandningen i en stor skål. Låt kallna en aning.

När riset är klart brer du bara ut det på ett Noriblad men lämna en bit utan ris (ca 2 cm). När det är klart är det bara att fylla sushin med det du tycker om! Jag fyllde min med wasabi, gurka, avokado, crabsticks och lax. Hade tänkt använda morot också men den glömde jag helt bort. På kuddarna la jag lax. När du är nöjd med din fyllning rullar du sushin tills du kommer till den tomma delen som du penslar med lite vatten inn du rullar enda ut. Sushin serveras vanligen tillsammans med wasabi, inlagd ingefära och soya. Jag brukar dock tycka att wasabin som är i sushin räcker, dessutom råkade jag ha i lite för mycket så extra vid sidan om var det inte tal om ;) Använde mig dessutom av riven, färsk ingefära istället för inlagd. Kom på att jag var sugen på sushi i söndags och eftersom ingefäran ska ligga ett tag har jag inte hunnit göra någon. Ska nog lägga in lite så jag har till nästa gång. Går att köpa i affären men jag gör hellre egen. Det låter väl inte så svårt så det är bara att sätta igång! Lycka till! :)






Kommentarer
Postat av: madde

du får ju komma hit och laga mat nångång fifan! :D

2010-02-10 @ 08:08:23
Postat av: Anonym

Vad lustigt! Två bloggar om sushi samma dag. Din ser riktigt smaskig ut!



Kramar från Åsa

2010-02-10 @ 11:49:10
Postat av: Lina K

MUMS! Du gör verkligen god mat! =D Älskar sushi och har länge funderat på att börja göra det själv =) Tack för ännu ett recept!

2010-02-11 @ 09:27:07
URL: http://eimk.blogg.se/
Postat av: Sandra

Åååh va gott de ser ut, det borde provas ;D

2010-02-17 @ 13:12:18
URL: http://kollektion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0