Supergoda kycklingspett med jordnötssås

I fredags lagade jag kycklingspett med jornötssås och lovade att lägga upp receptet idag. Både marinaden och såsen var sjukt goda. Detta är något jag absolut tänker göra igen! Min syster gillar kycklingspett med jordnötssås, funderar på att bjuda hem henne på det redan nästa helg. Originalreceptet hittar du här. Jag har ändrat lite, lite och enligt mina beräkningar innehåller en portion spett, 2 st 146 kcal och såsen 190. Då får man en hel del sås :)

4 port

392 g kycklinginnerfilé

Marinad:
40 g gul lök
6 g vitlök
6 gram färsk, riven ingefära
40 g soya
5 g chilipulver
2 g koriander
12 g honung
14 g citron
13 g rapsolja

Jordnötssås:
270 g kokosmjölk light
75 g Skippy
22 g hackade jordnötter
12 g thailändsk fisksås
4 g pressad citron
2 g soya

Skär kycklingfilén i långa strimlor.

Blanda alla ingredienser till marinaden i en skål och lägg i kycklingen. Vänd den i marinaden och täck sedan över med plastfolie och låt det dra i kylskåpet i minst 2 timmar, helst över natten. Jag lät kyckligen stå i marinaden över natten.

Sätt ugnen på 200 grader. Lyft köttet ur marinaden, och trä den på bambu- eller träpinnar. Spara marinaden.
Grilla spetten i 8-10 min eller tills de är genomstekta. Vänd dem då och då och pensla över marinaden efter halva tiden.

Blanda alla ingredienser till såsen i en kastrull och låt den koka upp. Låt koka i 3 minuter, rör om då och då. Smaksätt med salt och peppar.

Servera gärna med ris. Eftersom det var fredag och jag ville spara in mina kcal till godis så jag åt mina spett till en sallad på tomat, gurka och isbergssallad vilket var jättegott :) Kan även tänka mig att couscous skulle passa bra till.


Det här är lätt en av de bästa kycklingmarinaderna jag provat så jag
rekommenderar er verkligen att göra den :)


Kommentarer
Postat av: Steinronja

I kinda like it. Thanks!

2011-02-17 @ 12:10:09
URL: http://steinronja.blogbow.com
Postat av: Josefin

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2012-03-18 @ 19:39:27
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0