Nybakat till frukost

Avnjutit en riktigt god frukost framför TV:n. Nybakad frukostbulle med isbergssallad och tomat. På ena halvan hade jag pepparsalami och på den andra mager ost. Till det åt jag ett kokt ägg och en tallrik lättyoghurt med müsli och bananskivor samt en kopp te. Riktigt gött! :) Nedan följer receptet på brödet som innehåller 102 kcal/bulle.

10 bullar

13 g jäst
2 dl vatten (kallt)
12 g olja
1 tsk salt
300 g fullkornsvetemjöl

Smula jästen i en bunke och tillsätt lite av det kalla vattnet. Rör tills jästen löst sig. Blanda ner resten av vattnet, olja, salt och mjöl. Arbeta till en smidig deg. Dela degen i 10 bitar och forma dem till runda, släta bullar. Lägg dem på bakpappersklädd plåt och täck den med en bakduk och ställ i kylskåpet över natten. Sätt ugnen på 250°C. Ta fram plåten och låt den stå framme medan ugnen värms. Pensla bullarna med kallt vatten och grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Låt svalna på galler.





Kommentarer
Postat av: Elin

Vilka galet perfekta bullar!!! Grattis till viktnedgången! Tycker din inställning till en dag i veckan är jättebra! Bra också att den inte ät helt fast. Blir lätt att man suktar för mycket till den dagen istället för att äta då man verkligen är sugen! :)

2010-02-22 @ 10:41:59
URL: http://ellaskostochfriskvard.blogg.se/
Postat av: Hälsporren

Åh, nybakt till frukost! Vilken lyx. Bra gjort, måste jag säga.

2010-02-24 @ 09:00:23
URL: http://halsporre.blogspot.com
Postat av: Louise Hedblom

Hade varit bättre om du angett mjölet i deciliter.

2011-08-18 @ 18:46:48
URL: http://hedblom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0