Det utlovade receptet på Choklad- och halloncheesecakemuffins

Dessa muffins är också något jag lovade att lägga upp receptet på. Här har jag hämtat inspiration från massa olika recept och även lagt till lite själv. Trixat och mixat helt enkelt. Resultatet blev riktigt lyckat, jättegoda :) Jag gjorde de i den storleken som är på muffinsplåtarna med plats för 12 och de innehåller 237 kcal vardera.

6 st

82 g ägg
1 dl hermesetas lättströ
0.25 dl socker
0.5 tsk vaniljsocker
25 g milda culinesse lätt
25 g turkiskt yoghurt, 3 %
105 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
12 g cacao
lite salt
50 g mörk blockchoklad odense

150 g cream cheese, 7%
2 msk hermesetas lättströ
27 g ägg
0.5 tsk vaniljsocker
100 g hallon

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, hermesetas, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i yoghurten och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och lite salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Smält chokladen i vattenbad och häll ner den i smeten. Vispa osten mjuk med en elvisp. Vispa ner hermesetas, ägg och vaniljsocker. Rör i hallonen. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna med lite smet. Lägg i en klick av cream cheeseblandningen och därefter mer smet. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.



Ska unna mig en av dessa framför en film ikväll ;)


Kommentarer
Postat av: Lillasyzter

mmm så goda de låter!!

2010-02-07 @ 17:39:23
URL: http://lillsiz.blogg.se/
Postat av: Artemis

Åh, hermesetas skulle jag aldrig stoppa i mig frivilligt men det kanske jag kan byta ut mot vanligt socker? De ser ju väldans goda ut och har en massa ingredienser som jag älskar! =)

2010-02-07 @ 18:56:40
URL: http://artemisliv.wordpress.com
Postat av: emma

skulle du kunna lägga ut måtten i dl-form?

jag har ingen matvåg hemma, minns du ungefär hur mycket du använde? <3:):)

2010-02-07 @ 22:22:54
Postat av: emma

skulle du kunna lägga ut måtten i dl-form?

jag har ingen matvåg hemma, minns du ungefär hur mycket du använde? <3:):)

2010-02-07 @ 22:23:15
Postat av: Storasyster

Ser helt fantastiska ut, dessa kommer definitivt att figurera här hemma inom kort!

2010-02-08 @ 21:40:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0