Cupcakes

Gjorde två olika sorters cupcakes igår som blev superdupergoda! Tyvärr failade jag frostingen så det blev ett jävla klet men smaken var underbar! Kanske hade för mycket citron- och limesaft i, ingen aning. Det blev i alla fall hallonmuffins med citronfrosting och limemuffins med vit choklad. Receptet på limemuffins hittade jag här. Halloncupcakesen innehåller 265 kcal och de med lime 261 kcal.

Hallonmuffins med citronfrosting, 6 st

50 g ägg
8 g hermesetas lättströ
0.5 tsk vaniljsocker
50 g milda culinesse, lätt
1 dl minimjölk
1 g citronskal
1 dl vetemjöl
1 dl fullkornsvetemjöl
1 tsk bakpulver
en nypa salt
100 g hallon

80 g cream cheese
2.5 dl florsocker
0.5 tsk vaniljsocker
2 g citronskal
5 g citron
6 g dekorationshjärtan

Sätt ugnen på och 225 grader. Vispa ägg, hermesetas och vaniljsocker poröst. Rör ner smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Varva smeten med hallon i formarna, fyll dem till 2/3. Grädda i 12-15 minuter. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, rivet citronskal, citronsaft och phiadelphiaost krämigt. Bred frostingen på de avsvalnade muffinsen och garnera med hjärtan.

Limemuffins med vit choklad, 6 st

12 g hermesetas lättströ
62 g milda culinesse, lätt
50 g ägg
0.75 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0.75 dl vetemjöl
0.5 dl fullkornsvetemjöl
0.5 dl minimjölk
2 g limeskal
65 g lime
75 g vit choklad

100 g cream cheese
1 dl florsocker
2 g limeskal
6 g strössel

Sätt ugnen på 185 grader. Blanda smör och hermesetas. Tillsätt ägg, bakpulver, vaniljsocker, mjöl och mjölk. Riv skalet och pressa saften ur limefrukterna. Ta undan en halv msk saft till glasyren, och rör ned det övriga i smeten. Hacka den vita chokladen grovt och rör ner. Fördela smeten i 6 muffinsformar, fyll dem till 2/3. Grädda mitt i ugnen i 15 minuter. Blanda ost, florsocker och limesaft och limeskal. Bred detta över de färdiggräddade, avsvalnade muffinsen. Dekorera med strössel.

Frostingen gör ni alltså med risk för massa klet, ni kan prova att ta lite mindre saft från citron och lime så kanske det blir bättre. Provade att använda mig av både vanligt vetemjöl och fullkornsvetemjöl. Har aldrig använt  fullkorn i muffins förr. Brukar ha det när jag gör pasta och matbröd men har varit lite skeptisk till att använda det i söta bakverk men det funkade riktigt bra. Vågade dock inte använda mig av bara fullkorn så det fick bli lite vetemjöl som sagt. Nästa gång däremot provar jag nog att göra med bara fullkornsvetemjöl.


Tyvärr förstörde den rinniga frostingen utseendet på cupcakesen men
som jag skrev så blev de supergoda och jag rekommenderar er
verkligen att prova dem. Sebbe tyckte bäst om den med hallon men
jag föredrog den med lime. Vilken blir er favorit? :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

hade muffinsen svalnat ordentligt innan du la på frostingen? :)

2010-02-27 @ 11:31:18
Postat av: Sara

Jag funderade påom jag hade för bråttom men grejen är att frostingen var helt rinnig, det såg jag innan jag la på den. Hade haft den i kyl hela dagen men det var bara sås av den.

2010-02-27 @ 11:51:35
Postat av: Helen

Hej! hittade hit från viktklubb, ska följa din blogg nu. =)



Tror problemet var att du hade för lite florsocker, det behövs MYCKET för att konsistensen ska bli bra. Tyvärr, för det blir så sött.

2010-03-03 @ 10:54:58
URL: http://deppochpeppochhopp.blogspot.com/
Postat av: Helen

Hmm. Chokladen/kakaon kanske tjockade ut det hela? Från Leilas A Piece of Cake, som jag ser som den moderna bakningsbibeln, så ser jag att hon brukar ha 60 g smör också, samt 5 dl florsocker. Men visst kan du ha haft för mycket vätska, absolut.



Jag hade ju en liten bakningsblogg som är i viloläge nu, men den finns att klicka sig fram till på sidan om min vanliga blogg. :)

2010-03-03 @ 14:00:06
URL: http://deppochpeppochhopp.blogspot.com/
Postat av: Helen

Okidok, då förstår jag! Mmm cupcakes. :D

2010-03-03 @ 14:31:33
URL: http://deppochpeppochhopp.blogspot.com/
Postat av: Corneliuskathinka

Very Good! I love it.

2012-02-13 @ 08:25:56
URL: http://corneliuskathinka.blogfeaturing.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0