Mer hemmagjord pizza

Gjorde pizza häromdagen och fick lite jäst över så tänkte att jag kunde göra ännu en till kvällens middag. Den här gången blev det med kycklinginnerfilé och champinjoner. Blev väldigt gott. Med följande får man ett innehåll311 kcal/port.

6 port
311 kcal/port

25 g jäst
2.5 dl fingervarmt vatten
0.5 tsk salt
19 g olja
300 g fullkornsvetemjöl

250 g krossade tomater
20 g tomatpuré
0.5 tsk salt
0.25 tsk svartpeppar
1 tsk hermesetas

170 g kycklinginnerfilé
104 g champinjoner
188 g riven hushållsost, 17%
färsk oregano

Blanda ut jästen i vattnet, häll i olja och salt och rör om. Blanda i mjölet, spara lite till utbakningen. Knåda ihop degen så att den släpper från bunken. Jäs 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader. Tärna kycklingen och stek den. Koka upp de krossade tomaterna. Krydda med tomatpuré, salt, peppar och hermesetas. Låt såsen koka ihop i 10 minuter. Rör om då och då. Kavla ut degen på en plåt och bre på tomatsåsen. Lägg på fyllningen och grädda mitt i ugnen i ca 10-15 min.






Kommentarer
Postat av: Alfredo

Mumsigt. Den här ska jag baka med mina barn. Tack för tipset.



Alfredo

2010-05-12 @ 20:30:56
URL: http://snabbisen.blogspot.com
Postat av: Molly

vad gott med pizza. hemlagad är godast tycker jag, då kan man ju ha på allt möjligt :p



med mig är det bara bra, hoppas att du också mår bra denna dag!? :)



du får ha en härlig dag och ledighet! kramar

2010-05-13 @ 08:28:41
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Martina

Hemgjord pizza är klart godast, din ser jättegod ut!

2010-05-13 @ 09:14:11
URL: http://www.matochodla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0