Äppel- och kanelmuffins med crumble

Lovade att återkomma med resultat på gårdagens muffinsbak när jag provat en muffin. Åt en framför TV:n igår och de var faktiskt över förväntan goda så de kan verkligen rekommenderas! Receptet kommer från början från Leila Lindholm och det hittar du här. Jag har bytt ut en del ingredienser för att att dra ner kcalinnehållet och gör man på följande vis får en muffin ett innehåll på 215 kcal.

6 st

1 ägg
7 g hermesetas
0.5 tsk vaniljsocker
50 g milda culinesse
2 dl minimjölk
120 g fullkornsvetemjöl
1 tsk bakpulver

190 g äpple
0.5 msk milda culinesse
1 msk hermesetas
1 msk kanel

37 g milda culinesse
40 g fiberberikade havregryn
30 g fullkornsvetemjöl
5 g hermesetas

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg, hermesetas och vaniljsocker poröst. Rör ner milda och mjölk. Blanda samman mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Skär äpplena i klyftor och stek dem i smör, hermesetas och kanel. Låt svalna. Placera ut 6 formar i en muffinsplåt. Blanda äppelklyftorna med smeten och fyll formarna med 2/3 smet. Nyp ihop milda med havregryn, mjöl och hermesetas. Strö lite smuldeg på varje muffin och grädda i ca 12-15 minuter.






Jag åt min som den var men vill man lyxa till det lite kan jag tänka mig
att det smakar riktigt, riktigt bra med lite glass eller vaniljsås till. Ska
testas imorgon tänkte jag :)


Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag måste bara säga att du är helt makalös! Du är en sån inspriationskälla! Tack för alla underbara ideér. Jag läser din blogg varje dag och har provat fler av dina recept. Keep up the good work! Kram Sandra

2010-03-11 @ 14:16:46
Postat av: Linda

Ja, det är gott med muffins : ) Kul att baka

2010-03-11 @ 17:17:57
URL: http://sannythecat.blogg.se/
Postat av: Viktorlena

Cool site. Very beautifull , good dizzying . Im glad for you.

2011-09-28 @ 10:50:34
URL: http://viktorlena.blogpaint.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0