Lucia

Vart och handlat idag. På vägen till affären såg vi först ett luciatågmoppar och sedan ett på hästar. Det var, det var..hmm..spännande! Kom på att jag drömde om hästar inatt, lite off-topic sådär. Sen drömde jag att jag kommer få betala 25 000 istället för 11 000 för alla skador på lägenheten i Österbybruk. Mardröm. Fast det som var bra var att räkningen var på Sebbes namn istället. Det kan han väl få ta, den lilla skitkorven.

Jajja, tillbaka till Lucia. Har precis satt en deg på jäsning. Lussebullar..lussekatter. Satt och funderade på det igår, varför det heter lussekatter. Vadå katt liksom, va, va? Hur som helst var jag tvungen att googla på det och hittade detta på Wikipedia "Begreppet Lussekatt hade från början inget att göra med Lucia, utan ska etymologiskt härledas till Lucifer, alltså djävulen. Det var i Tyskland på 1600-talet som seden med lussekatt kom till. Djävulen, i kattens skepnad, gav barn stryk, medan Jesus i form av ett barn delade ut bullar till snälla barn. För att hålla den ljusskygge djävulen borta färgades lussebullarna med den gula saffranskryddan. De ljusa bullarna ansågs skrämma bort Lusse, alltså Lucifer. Lussekatter har även kallats dövels- och dyvelkatter (djävulskatter)." Bara så ni vet!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ibland drömmer man skumt och lucior på moppe var något udda färdsätt haha

2010-12-13 @ 21:42:06
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Molly

hej sara!

allt bra med mig, med dig också hoppas jag!? :)

ska du göra något kul i jul? :)

ta hand om dig och så får du ha en bra dag! kram

2010-12-14 @ 08:13:59
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: GUEVACCI

Hejsan, nu är jag tillbaks efter en lång upptagen helg därför jag inte kunde svara på din kommentar i bloggen men hur är det med dig? :)

2010-12-14 @ 12:10:26
URL: http://guevacci.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0