Potatismos med rödbetsbiffar och rårivna morötter

Idag blev det rödbetsbiffar och potatismos till lunch. Längesen jag gjorde mos, ska nog börja göra det lite oftare. Det är ju så sjukt gott och dessutom är det hur enkelt som helst att göra. Pulvermos kan jag däremot verkligen inte äta, blä! Receptet på både biffarna och moset kommer från "Rutiga Kokboken" jag köpte tidigare i veckan. Biffarna var som moset väldigt goda :) Enligt receptet är moset beräknat för 2 portioner men jag tyckte det blev väldigt mycket så jag delade det på 3 och då får 1 portion ett innehåll på 153 kcal.

Potatismos, 3 port
153 kcal/port

500 g potatis
1.25 dl minimjölk
0.5 msk milda culinesse, lätt
salt
vitpeppar

Skala potatisen och skär den i mindre bitar. Koka den mjuk i lättsaltat vatten. Häll av vattnet, mosa potatisen och vispa med elvisp. Värm upp mjölken och tillsätt smöret. Häll det i potatisen lite i taget samtidigt som du vispar. Smaksätt efter tycke och smak. Jag använder mig alltid av salt och vitpeppar när jag gör mos.

Rödbetsbiffar, 1 port
175 kcal/port


55 g rödbeta
50 g potatis
25 g gul lök
50 g ägg
0.25 tsk salt
0.5 krm svartpeppar
0.5 msk milda culinesse, lätt

Skala rödbeta, potatis och lök. Riv rödbetan grovt och potatis och lök fint. Vispa upp ägget och blanda ner det rivna. Smaksätt med salt och peppar. Stek i smör på svag värme ca 5 minuter per sida.




Rårivna morötter smakade väldigt bra till potatismoset och rödbetsbiffarna.
Tillsammans fick hela måltiden ett innehåll på 349 kcal :)


Kommentarer
Postat av: Patricia Klinteberg

Hej! Hoppas du får en riktigt fin onsdag! :D

2010-03-03 @ 13:18:35
URL: http://patriciaklinteberg.blogg.se/
Postat av: Jessica

Ser gott ut! =D



SV: Ja, tycker också det är fräscht =) Ajdå, inte kul när det snöar! Vi är nog alla trötta på vintern nu...

Jodå, allt är bra tack! Hur är det själv? Kram

2010-03-03 @ 14:32:44
URL: http://torleifsbakdel.blogg.se/
Postat av: Marita

Sent kommen kommentar MEN vilket bra recept och oerhört pedagogiskt. Starta matsajt, vetja!!

2011-10-02 @ 12:09:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0