Recept på dagens lunch

Lovade tidigare idag att slänga upp recept på dagens lunch. Potatismos med köttbullar och brunsås. Moset hittar ni här. Receptet på köttbullar ger 8 st och för mig räcker det 2 gånger och en portion blir då 106 kcal. Såsen innehåller 46 kcal/portion.

Köttbullar, 2 port

100 g nötfärs, 10%
20 g gul lök
10 g ägg
20 g minimjölk
0.5 msk milda culinesse, lätt

Skala och hacka löken fint. Blanda färsen med lök, ägg, mjöl, salt och valfri smaksättning. Rulla lagom stora bullar med vattensköljda händer. Låt köttbullarna vila i kyl ca 20 minuter. Bryn köttbullarna i smör tills de får en jämn och fin brun färg. Jag kryddade halva satsen med färdigblandad pepparkakskrydda och andra halvan med oregano och spiskummin. Åt de med pepparkakskrydda idag och det var supergott!

Brunsås, 2 port

0.5 msk milda culinesse, lätt
9 g fullkornsvetemjöl
1.75 dl vatten
0.5 tärning buljong
0.25 dl milda mat extra, 4%
0.25 tsk soya
vitpeppar

Smält smöret i en kastrull. Rör ner mjölet och tillsätt vatten och buljongtärning. Låt koka några minuter och rör därefter ner grädden. Tillsätt soya och krydda med lite vitpeppar.







Kommentarer
Postat av: micaela

e du adopterad eller halv, o isåfall från vilket land?

2010-03-07 @ 17:48:58
Postat av: Sara

Hej micaela! Jag är inte adopterad men däremot är min mamma det. Hon kommer ursprungligen från Sydkorea, min pappa är svensk. Ha en fortsatt trevlig söndagskväll.

2010-03-07 @ 18:40:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0