Nästan Boeuf bourguignon

Boeuf bourguignon är en fransk köttgryta jag brukade laga väldigt ofta förut. Dock har den glömts bort och inte lagats på väldigt länge. När jag såg "Julie & Julia" i lördags blev jag riktigt sugen på den och det var vad det fick bli till lunch idag. Eller nästan Boeuf bourguignon. Är inte så förtjust i steklök så använde mig av gul lök som jag hade hemma istället och så skippade jag fläsket men annars så :) Har ni inte ätit den måste ni prova, det är en underbart god gryta! Receptet jag gått efter hittade jag på arla.se som beräknar satsen till 4 portioner. Jag däremot tycker det mättar alldeles lagom om man gör lite mindre portioner och delar grytan i 5.

5 portioner
261 kcal/port

600 g nötkött
salt
svartpeppar
1.5 msk fullkornsvetemjöl
1 msk tomatpuré
4 st lagerblad
timjan
2 dl rött vin (jag använde matlagningsvin)
2.5 dl vatten
½ köttbuljongtärning
100 g gul lök
2 klyftor vitlök (7g)
200 g champinjoner

Skär köttet i bitar och bryn det i stekpanna. Lägg över bitarna i en gryta och krydda med salt och peppar. Strö på mjölet. Tillsätt tomatpuré och lagerblad. Smaksätt med timjan och rör i vin och buljong. Koka grytan under lock i 1½ timme. Jag fick under kokningen tillsätta lite mer vatten. Skala lök och vitlök. Skär den gula i bitar och hacka vitlöken. Dela champinjonerna och stek alltsammans i stekpanna. Lägg i grytan och låt koka ytterligare 10 minuter.

Grytan brukar serveras med kokt potatis men jag tycker det är bland det tråkigaste som finns så jag har alltid ätit min med ris. Idag provade jag med couscous, det var gott men det smakar bättre med ris :)









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0