Råggröt med bär och godisnötter

Morgonens gröt gjordes på rågflingor och till den hade jag en skvätt mjölk. Gröten toppades med hallon, blåbär, jordnötter och cashewnötter överdragna med choklad och yoghurt. Det var riktigt gott. Jordnötter på råggröt och havregrynsgröt är en riktig höjdare!

Nötter innehåller som de flesta kanske vet många kcal och jag brukar inte äta det mer än som topping på gröt, fruktsallad etc. Man behöver då inte använda så stor mängd.

Dagens gröt innehöll 236 kcal men eftersom både jordnötterna och cashewnötterna är så pass kcalrika som de är kan kcalinnehållet öka eller minska rätt kraftigt beroende på hur mycket man använder sig av. Jag använde mig av följande och det är ungefär den mängd nötter jag brukar ta.

1 port

1 port råggröt (35g rågflingor, 1.5 dl vatten, 0.5 krm salt)
50 g mjölk
15 g hallon
15 g blåbär
8 g jordnötter
5 g cashewnöt med chokladöverdrag
5 g cashewnöt med yoghurtöverdrag

Täckta nötter/frukter/bär kan variera mycket i storlek och jag har därför valt att skriva dem i gram. I detta fall blev det en cashewnöt av varje vilket kan låta väldigt lite men det räcker gott och väl. De ger ifrån sig så pass mycket smak när de hamnar på den varma gröten så mer behöver man inte.

Nu tycker jag ni ska gå ut i köket och "lyxa" till er gröt! :)



Till gröten blev det en skiva Havre med sallad, 2 skivor rökt skinka,
tomat och gurka samt en skiva Crisp'n Light med minikeso och kiwi.
Hela frukosten innehöll 407 kcal.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0