Sparrissoppa

Ikväll blev det sparrissoppa till middag. Har aldrig gjort det tidigare och bara ätit det en gång. Eller ätit och ätit, jag smakade det i skolan en gång men gillade det inte. Men smaken förändras ju genom åren och eftersom jag älskar sparris tänkte jag att jag måste gilla sparrissoppa så provade att göra det idag och det var verkligen supergott! :) En portion av denna soppa innehåller endast 94 kcal.

2 port

250 g sparris
50 g gul lök
3 g vitlök
1 msk milda culinesse, lätt
4 g fullkornsvetemjöl
5 dl vatten
0.5 dl milda mat extra, 4%

Ansa sparrisen och skär i ca 3 cm långa bitar. Ta undan topparna. Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs hacket och sparrisbitarna i smöret och pudra över mjölet. Det ska inte brynas bara mjukna. Häll på vattnet och sjud i 15 minuter. Sila av kokvattnet i en skål (spara det!) och mixa sparrisen i kastrullen. Häll tillbaka kokvattnet tills du får en lagom soppig konsistens. Allt vatten kanske inte går åt. Blanda ner grädden. Sjud sparristopparna någon minut i lite vatten och strö dem sedan i den färdiga soppan. 



Till soppan blev det en skiva mörkt bröd med räkost :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0