Risgrynsgröt

Har varit fruktansvärt sugenrisgrynsgröt de senaste dagarna så ställde mig och kokade det igår kväll och har precis ätit det till frukost. Åt den med mjölk, kanel och kanel- och chokladmandel. Riktigt gott! Var faktiskt första gången jag gjorde egen risgrynsgröt. När jag bodde hemma var det mamma som stod för grötkoket och sen jag flytta hemifrån och blivit sugen på det så har jag köpt. Nu när jag provat att göra egen blir det ingen mer gröt på korv!

Eftersom det var första gången jag kokade denna typ av gröt hade jag ingen aning om hur man gjorde så letade fram receptet i "Rutiga kokboken". Har dragit mig för att göra egen eftersom jag av någon anledning fått för mig att det är krångligt men så var det inte alls. Piece of cake :)

2 port
186 kcal/port

0.75 dl ris
1.5 dl vatten
0.5 tsk salt
4.5 dl minimjölk
1 msk hermesetas

Blanda ris, vatten och salt i en kastrull. Koka under locka på svag värme i ca 8 minuter. Späd med mjölk och rör om. Låt koka upp på nytt och låt gröten svälla under lock på mycket svag värme i ca 40 minuter. Smaksätt med hermesetas.

I detta recept står det att man inte ska röra om i gröten förrän den svällt färdigt och jag har googlat runt lite och det står samma sak på en del recept medan det i andra står att man ska röra om då och då. Vet inte vad skillnaden blir men jag rörde om ibland för jag var rädd att det annars skulle brännas vid.






Gröten åt jag med en skiva Wasa Crisp'n Light med sallad, två skivor
hamburgerkött, tomat och gurka samt ett kokt ägg med kaviar och en
kopp grönt te. Gröten var jättegod och mandlarna gjorde den till en
riktig godisgröt och jag kan verkligen rekommendera er att prova
den. Hela frukosten hade ett innehåll 396 kcal.


Kommentarer
Postat av: Tove

Hejj :)

Först tänkte jag bara säga att jag är ett stort fan av din blogg. Men sen undrar jag en sak. Hur gör man gröt på typ rågflingor? Är det bara att göra som med havregrynsgröt eller? För hittills har jag bara gjort havregrynsgröt och mannagrynsgröt, jag är lite av en nybörjare :)



Kram!

2010-03-21 @ 18:24:17
Postat av: Sara

SV: Hej Tove! Kul att du gillar bloggen! :) Råggröt gör man genom att blanda salt, vatten och rågflingor och låta det koka ihop. Lätt som en plätt :) På paketet står det hur man gör samt måttangivelser. Råggröt är jättegott! Prova även grahamsgröt, det är nog en av mina favoriter :)

2010-03-21 @ 23:23:06
URL: http://milktonium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0