Mördegskakor med choklad och apelsin

Bakade kakor i lördags och lovade att slänga upp receptet vilket jag totalt glömt bort så tänkte dela med mig av det nu. Bättre sent än aldrig :) Receptet kommer ursprungligen från boken "500 chokladfrestelser" men jag har gjort om det lite. Kakorna blev supergoda och innehåller 197 kcal/st.

8 st

150 g fullkornsvetemjöl
24 g majsmjöl
5 g hermesetas lättströ
125 g milda culinesse, lätt
85 g blockchoklad
rivet skal och saft från en halv apelsin

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda samman mjöl och hermesetas. Tillsätt margarinet och knåda ihop till en deg. Hacka chokladen grovt och blanda ner den i degen tillsammans med apelsinsaft och skal. I boken trycker de ut degen i en rund form och delar den i 8 "tårtbitar" innan gräddningen. Själv valde jag att göra runda kakor. Grädda i 35-40 minuter. Ta ut och låt svalna. Ät och NJUT!!




Kommentarer
Postat av: Veronica

Det låter verkligen jättegott. Måste testas

2010-03-08 @ 20:05:15
URL: http://dreamingvera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0