Kycklingcannelloni, recept

Igår fixade jag i ordning kycklingcannelloni till dagens middag och lovade er receptet om det blev bra. Det blev jättegott så det vill jag gärna dela med mig av. En portion (ca två rullar, beroende på storlek) innehåller 311 kcal. Pastan 168 och fyllningen 143. Självklart kan man använda sig av köpta, färska pastaplattor men jag valde att göra mina själv. Det krävs en hel del arbete med kaveln om man inte har en pastamaskin men jag tycker helt klart att det är värt det. Kan ju inte skada att anstränga sig lite extra vid matlagningen ;)

5 portioner

240 g fullkornsmjöl
50 g ägg
1 krm salt
1 dl vatten
5 g olja

215 g kycklinginnerfilé
65 g champinjoner
5 g vitlök
salt
vitpeppar
100 g lätt turkisk matyoghurt
80 g ajvar relish
108 g coctailtomat
4 g basilika

137 g tomat
123 g mozzarella

Blanda ihop alla ingredienser till pastadegen och börja knåda. Knåda, knåda, knåda. Slå in i plastfolie och låt vila i kylskåp en stund. Sen är det bara att ta fram kaveln och börja kavla. Tunt, tunt. Skär ut plattor i valfri storlek och låt vila. Sätt ugnen på 225 grader. Fräs kycklingen och tillsätt champinjoner och vitlök. Krydda med salt och vitpeppar. Rör i yoghurt och ajvar samt coctailtomater, delade på mitten. Rör i basilikan och fördela fyllningen på plattorna. Spara  såsen. Rulla ihop plattorna och lägg i en form. Häll på såsen. Lägg på skivade tomater och hackad mozzarella. Ställ in i ugnen ca 20-25 minuter.



Rivna morötter var väldigt gott att ha till :)


Kommentarer
Postat av: Zofii

Men gud vad gott det låter och det ser riktigt smarrigt ut :) Tycker det är starkt av dig att du väger all mat och så och kämpar på! Men försök och ta det lugnt nu, annars finns det risk att du blir ännu sjukare.. Krya på dig och hoppas du får en trevlig helg!

2010-02-12 @ 20:08:03
URL: http://zofiis.blogg.se/
Postat av: sofije

Sv: Usch inte alls kul, du får krya på dig!

Vad tränar du för något? kram!

2010-02-12 @ 20:12:26
URL: http://inasofije.blogg.se/
Postat av: Artemis

Det låter så jättegott! Cannelloni hör till mina favoriträtter faktiskt =) Jag tycker det är så bra att man kan ha olika sorters fyllningar också, en gång provade jag med tonfisk =)

2010-02-13 @ 11:47:23
URL: http://artemisliv.wordpress.com
Postat av: Sandra

Efter att ha sett ditt recept så ska vi också fixa egna Cannellonis här framöver. Vi brukar göra egen pasta ibland och vi använder ett speciellt 'pastamjöl' som vi har köpt i Italien och det känns lite extra lyxigt, och sen har vi också en pastamaskin så att vi slipper det tuffa kavlandet!

2010-02-14 @ 15:24:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0