Indisk kikärtsgryta med Chapati

Hittade ett recept på Indisk kikärtsgrytaArla igår som jag var tvungen att testa. Supergott och jag kan verkligen rekommendera er att prova denna superenkla gryta som man slänger ihop på några minuter. Gillar inte paprika som ingick i grytan och jag ville ha den extra kryddig så jag gjorde enligt följande och fick ett innehåll på 126 kcal.

1 port

70 g kikärter
50 g gul lök
1 g vitlök
0.5 msk färsk ingefära
0.5 tsk spiskummin
0.5 tsk svartpeppar
0.25 msk milda culinesse
0.5 tsk koriander
100 g hela tomater på burk
0.25 tsk sambal oelek
0.5 msk pressad citron
0.25 tsk salt

Häll upp kikärterna i ett durkslag och spola dem med kallt vatten. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs lök, ingefära, kummin och svartpeppar i smör i en gryta. Rör ner kikärter, koriander, tomater, sambal oelek, citronsaft och salt. Koka upp och låt koka 1-2 min så att allt blir genomvarmt.



Till grytan hade jag en klick turkisk yoghurt och så gjorde jag Chapati, ett
indiskt ojäst bröd som man steker i stekpanna. Går snabbt och enkelt att
göra och passade utmärkt till denna gryta och även som tillbehör till soppa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0