Ångkokta degknyten med fläskfärsfyllning

Idag har jag ätit asiatiska ångkokta små degknyten fyllda med fläskfärs. Min mammas kompis brukade göra såna åt oss när vi var små och det var alltid lika uppskattat, så grymt goda! Tyvärr har de ingen kontakt längre vad jag vet så jag har inte ätit dem på flera år och blev så sugen på såna häromdagen så jag bestämde mig för att göra egna. Det var inte helt lätt att hitta receptet eftersom det kommer upp en annan typ av dumplings som är gjorda på en pastaliknande deg när man googlar. Denna deg liknar mer en bröddeg. Jag visste att mammas kompis brukade använda fläskfärs i sina så har kikat runt lite och tagit inspiration från fyllningarna de använder i pastadumplings så det var inga problem. Degen däremot visste jag inte hur man gjorde. Efter ett jäkla sökande lyckades jag hitta degreceptet och blev alldeles till mig av lycka. Jag blev väldigt nöjd med resultatet även om de inte är i samma klass som mammas kompis knyten men de är helt klart värda att göra fler gånger. Degreceptet hittade jag här och det är beräknat för fyra portioner. Jag gjorde en portion vilket gav sex knyten och det kändes lite väl mycket så för min del räckte det med en halv portion och en sallad. Blev väldigt nöjd med smaken på färsen och den gjorde jag på följande sätt.

6 knyten

115 g fläskfärs
2 gram ingefära
2 g vitlök
6 g gul lök
3 g soya
3 g sesamolja
4 g purjolök

Bara att blanda ihop alla ingredienser, lätt som en plätt.

Jag använde mig av fullkornsvetemjöl och hermesetas istället för vitt mjöl och vanligt socker. 3 knyten fick då ett innehåll på 362 kcal.


Degen redo för jäsning.


Den goda färsen redo att användas.


Utkavlat och nästan färdigt :)


Som det socfall jag är (bara för tillfället!!) har man inte råd att betala
160 kr för att ta sig in till stan och fixa en ångkokare. Istället traskar
man iväg till ICA på torget och köper sig ett durkslag som man ändå
kommer ha användning för, två flugor i en smäll.


Färdigångade och äntligen redo att ätas!


Till de underbart goda knytena åt jag en sallad på riven morot,
purjolök, sesamolja och sesamfrön. Gav en riktigt god asiatisk touch!

Nu ska jag sätta mig och titta på "Halv åtta hos mig". Vad lyxigt det känns med TV trots att man bara har kanal 1, 2 och 4. Blir väl så när man varit utan i över ett halvår ;)


Kommentarer
Postat av: Artemis

Vad spännande det låter! Har aldrig ätit något liknande :) Låter gott så klart!

2010-02-10 @ 20:05:03
URL: http://artemisliv.wordpress.com
Postat av: Lina K

Ååh vad det där ser gott ut!! Måste jag pröva =)

2010-02-10 @ 20:59:54
URL: http://eimk.blogg.se/
Postat av: ida

Du verkar duktig på mat, har du något tips på jätte god men nyttig och fettfri mat? :D Kram!

2010-02-10 @ 22:26:51
URL: http://idapettersson90.blogg.se/
Postat av: placebohoe

Ser gott ut :) kram

2010-02-10 @ 22:29:11
URL: http://placebohoe.blogg.se/
Postat av: emma

just nu är degen på jäsning.

Hur kan man värma upp de senare?

för alla kommer som sagt inte gå åt idag.

2010-03-06 @ 16:54:13
URL: http://pilluttapadej.blogg.se/
Postat av: lollis


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0