Havregrynsgröt med två sorters banan och jordnötter

Usch, vilken grå och trist morgon! Regnet ÖSER ner utanför fönstet och det känns inte speciellt lockande att gå ut. Hoppas det går över så man kommer ut på lite prommisar. Blir så deppig av att sitta inne och dega och vädret får en ju inte på bättre humör. 

Något som däremot får en åtminstone lite gladare är "Alla älskar Raymond" som jag åt frukost framför. Den bestod denna morgon av havregrynsgröt som åts med minimjölk och toppades med kvarg, banan, jordnötter, bananchips och jordnötstoppar med choklad. Det var en väldigt god grötkombo och den kommer göras fler gånger.

När jag var liten brukade mamma ofta köpa hem bananchips men jag var inte särskilt förtjust i dem då. Konstigt nog blev jag sjukt sugen på såna häromdagen så var tvungen att köpa hem lite och se vad jag tyckte om dem idag. GÖTT! :)

1 port
346 kcal

1 port fiberberikad havregrynsgröt
40 g minimjölk
40 g kvarg
30 g banan
8 g jordnötter
10 g jordnötstoppar med choklad
8 g bananchips


Provade idag för första gången Fazer's "Aktiv Råg" och på det hade jag
isbergssallad, rökt skinka, tomat och gurka. Brödet var gott men jag 
föredrar nog "Havre" från Polarbröd.


Det blev en kcalrik gröt på hela 346 kcal idag men tycker absolut att ni
ska prova den då den var otroligt god! Vill man dra ner kcalinnehållet
lite kan man t ex byta ut gröten. En portion fiberberikad havregrynsgröt
innehåller
ca 136 kcal. Prova byta ut den mot exempelvis råggröt som
innehåller 105 kcal/port eller varför inte gröt på 2 msk mannagryn och
vatten? Det blir en god gröt med ett innehåll på endast 68 kcal/port :)


Kommentarer
Postat av: Anna

Det brödet är galet gott att rosta! Testa det! Blir som nybakat.. mums!

2010-04-01 @ 13:13:24
URL: http://lunah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0