Italienska köttbullar i tomatsås

Mitt i mitt cyklande satt jag och tittade igenom lite bilder och hittade dem på förra lördagens middag och kom på att jag inte slängt upp det receptet! Cina var hit och käkade då och det blev pasta med italienska köttbullar i tomatsås. Mycket gott och kan varmt rekommenderas!lördagar räknar jag inte kcal och därför finns inte det med denna gång. Receptet är taget ur "Rutiga kokboken" och ser ut enligt följande.

4 port

0.5 dl havregryn
1 msk potatismjöl 
1 dl vatten
1 tsk salt
1 krm peppar
400 g färs
1 ägg
1.5 dl färskriven parmesanost
3 msk hackad basilika

500 g krossade tomater
1 dl rödvin eller matlagningsvin
1 st köttbuljongtärning
2-3 st vitlöksklyftor
20 st svarta oliver

Blanda havregryn, potatismjöl och vatten. Rör i salt och peppar och låt blandningen svälla i 10 minuter. Arbeta i färsen och ägget. Rör tills färsen blir smidig. Tillsätt ost och basilika. Forma färsen till stora köttbullar. Koka upp krossade tomater, vin, buljongtärning och pressad vitlök. Lägg i köttbullarna och låt koka under lock ca 10 minuter. Rör ner oliverna. Servera med pasta.

Jag hackade dessutom i lite oliver i färsen och valde att bryna köttbullarna innan kokningen.







Lite hyvlad parmesan och färsk basilika på det är ett måste! ;)


Kommentarer
Postat av: Linus

det där ser ju riktigt gott ut, bjud mig på mat någon gång =P

2010-05-01 @ 17:26:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0